Om Enneagrammet
Enneagrammet er et psykologisk utviklingsverktøy som beskriver ni ulike mønstre i menneskets måte å tenke, føle og handle på.
Det gir innsikt i de dypere motivasjonene bak atferden vår – hvorfor vi reagerer som vi gjør, hva som driver oss, og hva som begrenser oss. Og ikke minst: hvordan vi kan bevege oss videre for å finne mer klarhet og retning i livet
Enneagrammets opprinnelse
Enneagrammet har røtter som strekker seg langt tilbake i tid, med impulser fra både eldgamle visdomstradisjoner og moderne psykologi. Formen og symbolet slik vi kjenner det i dag, ble systematisert på 1900-tallet av G.I. Gurdjieff, og senere videreutviklet av blant andre Oscar Ichazo, Claudio Naranjo og Russ Hudson.
De kombinerte innsikt fra filosofi, psykologi og spiritualitet for å beskrive ni grunnleggende mønstre i menneskets måte å tenke, føle og handle på.
I dag brukes Enneagrammet både i personlig utvikling, terapi og arbeidsliv, som et kraftfullt verktøy for selvforståelse, relasjoner og indre vekst.
Enneagrammet skiller vi mellom ego og essens – to sider av det samme mennesket. Egoet er den delen av oss som prøver å skape trygghet, bli likt og ha kontroll. Det er våre automatiske mønstre, formet tidlig i livet, som en gang hjalp oss å håndtere verden. Men med tiden kan de samme mønstrene begynne å begrense oss.
Essensen er noe dypere – vår naturlige væren, tilstedeværelse og livskraft. Det er stedet i oss der vi kjenner ro, mening og forbindelse.
Gjennom arbeidet med Enneagrammet lærer du å se hvordan egoet styrer tankene, følelsene og handlingene dine – og gradvis åpne for mer kontakt med essensen. Det handler ikke om å endre hvem du er, men om å huske hvem du egentlig alltid har vært.
Tanken bak enneagrammet

Perfeksjonisten
1eren er en del av kroppssenteret. De er hardtarbeidende mennesker som alltid ser hva som kan forbedres i verden, i andre og i dem selv. De er ansvarsfulle og opptatt av kvalitet i det de gjør. De er ærlige mennesker med høy integritet. Du kan stole på en 1er. De er idealistiske mennesker med en visjon av likevekt i verden og en enorm gjennomføringsevne. De har en helt egen evne til å skape orden i kaos.
Når de overforbruker mønsteret blir de sterkt kritiske, først og fremst med seg selv. De er veldig strenge med seg selv, men kan også være strenge mot andre. De kan rette pekefingeren mot enkeltpersoner, grupper eller verden og de kan ødelegge god stemning ubevisst fordi de selv har svært vanskelig for å nyte livet -det blir for unyttig å ha det gøy.
Som barn utvikler de en indre stemme som sier at de må oppføre seg og ikke være barnslig. De tror de må fortjene kjærligheten de skal motta. Mange måtte tidlig lære seg å bli voksne og ble ofte ansvarsfulle og alvorlige barn.
Ubevisste budskap fra barndommen: Det er ikke lov til å gjøre-eller være- feil
Det tapte barndomsbudskap: Du er god
1ere skal lære seg at det finnes mer enn én riktig vei. De skal lære å le av seg selv, ha det mer gøy. Når de får kontakt med aggresjonen inni seg og tør å slippe den ut i riktige omgivelser, får de lettet på trykket og det blir lettere å ikke ta livet så alvorlig. Når de også innser at verden ikke er fullkommen og aldri vil bli det, så får de roen de trenger til å utvikle seg til fornuftige, rettferdige og balanserte mennesker som ikke konstant prøver å perfeksjonere, men finner riktige tidspunkt og måter å gjøre det på.
Hjelperen
2eren er en del av hjertesenteret. De er dermed styrt av følelser. De er serviceinnstilte og vennlige, hjertevarme mennesker som får andre til å føle seg sett og akseptert i dere nærvær. De har alltid en hjelpende hånd og har en egen radar for å fange opp andres behov. De strekker seg langt for andre og bidrar inn i enhver sammenheng de befinner seg i.
Når de ikke har det bra kan de enten hjelpe for mye eller hjelpe uoppfordret samtidig som de forventer noe tilbake. De kan også ubevisst herske over dem de tjener. Andre 2ere kan ha et behov for å bli hjulpet. De lytter ikke til sine egne behov og følelser og det får dem til å bli bitre på andre. De kan samtidig ha problemer med å se dette selv, da stoltheten står i veien.
2ernbarnet får tidlig beskjed fra omverdenen om at de har verdi når de prioriterer andre sine behov over sine egne. De tror at de må ha nære og gode relasjoner for å ha verdi og er derfor veldig relasjonsorienterte.
Ubevisste budskap fra barndommen: Det er ikke lov til å ha egne behov
Det tapte barndomsbudskap: Du er ønsket
Når 2eren klarer å si mer nei, til tross for at andre sier at de trenger dem, får de kontakt med sitt indre liv og dermed sine egne behov. De trenger også å koble på fornuften og ikke blande følelser og fakta. Når de fris seg fra tanken om at kjærlighet kan “kjøpes” gjennom at de hjelper andre, kan de elske både seg selv og andre betingelsesløst uten å holde regnskap.


Utretteren
3eren er en del av hjertesenteret. De er dermed styrt av følelser, men legger bort disse for å være mer effektive. De har en sterk drivkraft og gjennomføringsevne. De inspirerer og gir andre mot til å gjennomføre. De tilpasser seg enhver setting for å skape et best mulig resultat. De er gode på nettverksbygging og å lede grupper til suksess og de arbeider hardt for å nå målene sine.
Når de sitter fast i mønsteret så blir de som kameleoner som ikke klarer å gi rom til sine egne følelser og dermed blir følelsen deres av å ha en stabil identitet fragmentert. De kan overkjøre andre for å nå sine mål og kvalitetssikrer ikke det de driver med. De kan henge seg opp i jobb og resultater og glemme å sakke ned tempo og kjenne etter hva de egentlig ønsker.
3erbarnet oppfattet raskt at de fikk mer kjærlighet og anerkjennelse når de gjorde det godt, altså betinget kjærlighet. De oppfattet budskapet om at man er verdt å elske når en vinner eller lykkes. Mange tok tidlig ansvar i hus og hjem eller i vennegjengen. De tror den eneste kjærligheten som fins er den betingede.
Ubevisste budskap fra barndommen: Det er ikke lov til å ha egne følelser og identitet
Det tapte barndomsbudskap: Du er elsket som du er
Når de får kontakt med sine dypereliggende følelser og kropp, får de budskapet om hvem de er og hvordan de har det bra. De skal jobbe med å være innenfrastyrt og ikke utenfrastyrt. De trenger å forstå at deres verdi ikke har sammenheng med hva folk syns om dem og det det oppnår. I stillhet skal de møte de sin egen uærlighet og trangen til å lykkes med sunn selvkritikk og egenkjærlighet. Da blir de autentiske og ærlige mennesker som ser igjennom selvbedrag og forfengelighet hos andre og hjelper dem til å oppnå indre autentiske mål.
Individualisten
4eren er en del av hjertesenteret. Styres dermed ut fra følelser. De er opptatt av å være annerledes. De er ekspert på å oppfatte andres følelser og tør å utforske de vanskelige, mørkeste følelser og tanker. De tåler også disse hos andre fordi de selv har sett ned i sitt eget mørke. De er kreative, og har ofte en unikt god estetisk sans eller kreativ sans innenfor sitt område. De er opptatt av det autentiske, og har en egen evne til å søke og identifisere den indre autentiske sannhet i andre mennesker og i livet selv.
Når de ikke har det bra, ser de på vanskelige og vonde følelser/ perspektiver som ekte- mens glede og positive følelser ser de på som falske. De klarer ikke å være fornøyd med noen ting. De kan syte, eller har alltid en utfordring i livet sitt. De kan bruke push/pull-effekten med mennesker i livet sitt og humøret kan svinge mye.
Firerbarnet har mange følelser, og når disse ikke blir møtt kan de allerede som barn få en opplevelse av å være annerledes, at de er fremmede og utenfor. Når deres autentiske gave ikke blir sett, forsterker det deres følelse av å være forlatt. Dette blir selvoppfyllende fordi de da skaper situasjoner hvor de blir avvist eller forlatt.
Ubevisste budskap fra barndommen: Det er ikke lov til å være glad og tilfreds
Det tapte barndomsbudskap: Du er sett, akkurat som du er
4ere trenger å forstå at ved å tillate seg dyp glede blir de mer autentiske og ekte. De trenger å forstå at identiteten ikke styres av følelsene. De skal jobbe med å stabilisere sitt humør og ikke påføre sitt dårlige humør på andre. Og rette sine mål mot det som kan oppnås, ikke uoppnåelige lengsler. De skal leve i nuet og i det virkelige livet, og verdsette normalitet og stabilitet.
Da klarer de å bruke sin emosjonelle gave og dybde for andre. De er skapende og kreative av natur og får da brukt dette, enten det er innen kunstneriske yrker, terapi eller lignende.


Observatøren
5eren er en del av hodesenteret. De kan gå dypt inn i en interesse og forstå komplekse intellektuelle forhold og sammenhenger. De forholder seg objektive og nøytrale, spørrende og interessert i å utforske detaljer. De er gode til å samle fakta og materiale slik at de får seg et godt overblikk, og blir ofte referert til som spesialister. De er gode lyttere som er genuint nysgjerrige.
Når de overforbruker mønsteret så beskytter de sitt indre og lukker seg inne i sin egen livsverden. De klarer ikke å få kontakt med andre på et dypere plan. De tror at livet kan leves og kontrolleres med detaljkunnskap og teorier og de tror at det finnes en objektiv sannhet om alt i livet. De mister kontakt med følelsene og det gjøres at de kan oppfatter som kalde eller arrogante.
Femmerbarnet fikk tidlig en grunnfølelse av tomhet – å ikke være ønsket. Av mangel på frihet, tilhørighet eller kjærlighet vendte de seg innover og skapte sin frihet der. Mange måtte tidlig være fornøyd med lite. Når de følte at de ikke fikk det de trengte, ble de gjerrige på det lille de hadde. De underutviklet evnen til å uttrykke følelser.
Ubevisste budskap fra barndommen: Det er ikke lov til å føle seg velfylt.
Det tapte barndomsbudskap: Dine behov er uproblematiske
5ere skal tørre å gjøre feil og involvere seg aktivt i det de er ment til å gjøre. De trenger å få kontakt med følelsene og kroppen og forstå at objektivitet i realiteten ikke fins. Og de trenger å innse at de allerede har det de trenger for å ta vare på seg selv og andre. Da får de en sterkere indre kraft og medfølelse og deler raust av kunnskapen de har.
Lojalisten
6ere er en del av hodesenteret. De er gode kvalitetssikrere og trofaste lojale til de rundt seg. De har en sjette sans for å spotte farer og er gode lagspillere.
De er originale og morsomme mennesker med god selvironi. De er grundige og tar ansvar, god til å ta vare på tradisjoner og du kan stole på en 6er.
Når de ikke har det bra kan de bli mistroiske. De stoler ikke på seg selv og dermed ikke på andre heller. De kan bli lammet av frykt for å ikke få til og dermed havne i en selvoppfyllende profeti. De kan være veldig ambivalente og ha vanskelig for å bestemme seg for både stort og smått. Noen kan reagere på frykten med å komme farene i forkjøpet med aggresjon.
De startet tidlig med å holde utkikk etter noen eller noe som kunne beskytte dem. I overgangen fra babybeskyttelsen til større barn er det viktig å ha en tilstedeværende voksen som kan lose dem trygt over, og jo mindre de hadde det, jo mer angstfylte ble de.
Ubevisste budskap fra barndommen: Det er ikke lov til å stole på seg selv
Det tapte barndomsbudskap: Du er trygg
De skal bevisstgjøres hvor mye frykten styrer deres liv og innse at noe av det de frykter er urasjonell frykt. De trenger å sjekke med familie og venner om frykten er overdrevet eller ikke. De kalles til å stole på seg selv og egne avgjørelser og ta ansvar for sitt eget liv og egne følelser. Da utvikler de en god kombinasjon av å ta vare på tradisjoner, men samtidig evnen til å gå nye veier på en rolig måte og kan være kvalitetssikrere uten å være fryktstyrte.


Entusiasten
7eren er en del av hodesenteret. De er optimistiske, morsomme mennesker som er fulle av liv. De ser muligheter overalt og har en egen sans for å gjøre livet gøy og rikt. De utstråler glede og lykke og hjelper andre til å kjenne på det samme. De er umiddelbare og formidler at det er mer enn nok av goder i livet.
Når de overforbruker sine styrker kan de oppleves som frenetisk glade uten dybde, og andre kan oppleve at det blir falskt. De kan slite med å ha tillit til andre og kan bli konfliktskye. De kan begynne å bløffe om hvor fantastisk livet er og neglisjerer sin egen og andres smerte. De kan fråtse og overforbruke det meste av ting, mat, aktiviteter og glede.
Som barn fikk de en forståelse av at de ikke ville være i stand til å takle sin indre smerte. De kan ha hatt foreldre som selv ikke var så gode på å bearbeide vonde følelser, verken hos seg selv eller barnet.
De utviklet strategier for å unngå å håndtere sin indre smerte, angst og uro, som å fortrenge eller glatte over smertefulle opplevelser. En annen strategi var å planlegge sine liv slik at de gav mest mulig glede og minst mulig smerte.
Ubevisste budskap fra barndommen: Det er ikke lov til å ha tillit til andre
Det tapte barndomsbudskap: Du vil bli sørget for
De skal gjøre halvparten av det de mener de gjør for mye av og det er viktig at gleden skal ikke gå på bekostning av det virkelige livet. De skal innse at livet (også) er problematisk og identifisere disse vonde følelsene i dem selv. De skal lene seg på andre de er trygge på med sin smerte, som de dypest sett lengter at andre tar på alvor. Da blir gleden upåtatt og de forvandler sine omgivelser med ekte lykke.
Frontkjemperen
8eren er en del av kropps-senteret. De er handlekraftige mennesker som setter pris på verdier som styrke, ærlighet og pålitelighet. De er fødte ledere som tør å ta en kamp for det de tror på. De har et beskytterinstinkt og tar de svakeste parti. De er god til å avdekke uærlighet og falskhet. De er “rett fram”- mennesker, det du ser er det du får. De er til å stole på, tar ansvar og viser omsorg. De har en positiv livsgnist og liker å nyte livets goder.
Når de overforbruker mønsteret sitt, kan de gjøre motstand og bryte regler som det passer dem. De kan bli kontrollerende, detaljstyrende og mistroiske. De anser egne meninger som absolutt riktige, og kan lukke seg for andre synspunkter. Kan sette høye moralske krav til andre uten å etterleve dem selv. Svakhet mobiliserer beskytterinstinktet, men om de møter andre som har styrke skal de vise at de har enda mer.
Som barn får de inntrykk av at verden straffer deg om man viser seg sårbar. De utvikler derfor en tanke om at den eneste man kan stole på er seg selv (og evt. de nærmeste) og at livet er truende og fiendtlig.
Ubevisste budskap fra barndommen: Det er ikke lov til å være svak
Det tapte barndomsbudskap: Du vil ikke bli sviktet
8ere skal gi plass til sine myke sider, anerkjenne det lille barnet i seg selv og utvikle barmhjertighet for det.
De skal lære å tåle svakhet og bearbeide behovet for makt.
Når de lener seg på andre og tør å være sårbare vil de se at deres definisjon på “svak” og “sterk” endrer seg. Da kan de bruke sin beskyttelsesgave til å forsvare andre uten å selv dominere.


Fredsmekleren
9eren er også en del av kroppsenteret, men de er ikke alltid selv klar over at de styres av kroppen. De er tilpasningsdyktige, gode meklere. De er det mønsteret som mest genuint kan forstå andres perspektiver. De er vennlige, harmoniske og tålmodige mennesker som kan få andre til å føle seg sett og beroliget i deres nærvær. De har en egen evne til å formidle fred og sinnsro. De har en sterk rettferdighetssans og vi kan trygt overlate ansvaret i deres hender uten frykt for at de utnytter eller misbruker makten på seg selv.
Når de ikke har det bra, kan de bli utydelige og anonyme. De bidrar ikke i samtale eller gjøremål og kan fremstå som “fjerne”. De fusjonerer med aktiviteter eller mennesker for å glemme og lytte innover til sine egne behov. De sovner fra egne behov og undertrykker aggresjon. Kan da utvikle en passiv-aggresiv fremtoning.
Som barn ble de oppfattet som vedlikeholdsfrie. De kunne bli oversett og gå under radaren. Ofte ble de ikke hørt på et dypere plan, selv ikke når de ble sinte. De holdt derfor aggresjonen inni seg og tok lite plass og mistet troen på de har en unik kjerne inni seg.
Ubevisste budskap fra barndommen: Det er ikke lov til å ta plass
Det tapte barndomsbudskap: Det betyr noe at du er her
9ere skal finne tilbake til de beskjedene som kroppen gir. De skal finne ut hva de vil- ikke bare hva de ikke vil, og bli klar over hvem de er dypest sett.
De skal gå å på ergrelsesjakt og øve seg på å bli tydeligere og få frem egne synspunkter.
Da vil de erfare at de har en unik og viktig plass i verden.
Hva jeg tilbyr
Veiledning hos meg handler ikke om raske løsninger, men om å skape varig endring - fra innsiden og ut. Sammen bruker vi Enneagrammet som et kart for å forstå mønstrene som former tanker, følelser og handlinger. Når du får øye på disse mønstrene, oppstår det rom for noe nytt: mer frihet, mer ro og mer ekte kontakt – både med deg selv og andre.

Individuell veiledning
Her får du et trygt rom til å utforske deg selv i dybden. Kanskje står du fast i et mønster du ikke helt forstår, eller kjenner at du gjentar de samme dynamikkene igjen og igjen. Sammen ser vi på hva som ligger bak, og hvordan du kan møte deg selv med større forståelse og omsorg.

Parveiledning
For par som ønsker å forstå hverandre bedre - og seg selv i møte med den andre. Enneagrammet gir et språk for forskjeller, behov og reaksjoner, slik at dere kan bygge mer åpenhet, nærhet og tillit. Veiledningen passer både for par som står i utfordringer, og for dere som ønsker å styrke relasjonen i hverdagen.

Kurs og foredrag
Jeg holder også kurs og foredrag for grupper, organisasjoner og team som ønsker å bruke Enneagrammet som et verktøy for kommunikasjon, samarbeid og selvinnsikt. Her kombinerer jeg faglig tyngde med praktiske øvelser og refleksjon, slik at deltakerne får med seg både innsikt og konkrete verktøy videre.


